Ostateczny przewodnik po najbardziej zaawansowanych myśliwcach na świecie i ich wpływie na nowoczesną siłę powietrzną
- Obraz stanu rynku myśliwców na świecie
- Nowatorskie innowacje w projektowaniu myśliwców
- Kluczowi gracze i sojusze strategiczne w przemyśle myśliwców
- Prognozowany rozwój i czynniki napędzające popyt w sektorze myśliwców
- Dynamika regionalna i wzorce rozmieszczenia
- Nowe rozwój i implikacje strategiczne
- Bariery dla wzrostu i obszary do rozwoju
- Źródła i odniesienia
“Jared Isaacman ma zamiar realizować prywatne misje kosmiczne z robotyką po ignorowaniu przez szefa NASA” (źródło)
Obraz stanu rynku myśliwców na świecie
Globalny rynek myśliwców doświadcza dynamicznego wzrostu, napędzanego rosnącymi wydatkami obronnymi, postępem technologicznym oraz narastającymi napięciami geopolitycznymi. W 2025 roku wartość rynku ma osiągnąć 62,2 miliarda USD, przy czym Ameryka Północna, Europa i Azja-Pacyfik prowadzą w zakresie zamówień i innowacji. Poniżej przedstawiamy 10 myśliwców, które mają dominować w powietrzu w 2025 roku, na podstawie zdolności operacyjnych, zamówień eksportowych i przewagi technologicznej:
- Lockheed Martin F-35 Lightning II: F-35 pozostaje najbardziej zaawansowanym na świecie wielozadaniowym myśliwcem stealth, z ponad 980 jednostkami dostarczonymi na całym świecie i z zamówieniami zagranicznymi w backlogu (Lockheed Martin).
- Boeing F-15EX Eagle II: Ulepszona wersja klasycznego F-15, F-15EX oferuje ulepszone awionikę i ładowność broni, z Siłami Powietrznymi USA i wieloma sojusznikami jako kluczowymi klientami (Boeing).
- Sukhoi Su-57 Felon: Rosyjski myśliwiec piątej generacji, Su-57, wchodzi do produkcji seryjnej i rynków eksportowych, z dostawami do Rosyjskich Sił Powietrznych oraz zainteresowaniem ze strony krajów takich jak Indie i Algieria (Rostec).
- Chengdu J-20 Mighty Dragon: Chiński premierowy myśliwiec stealth, J-20, szybko zwiększa swoje liczby i zdolności, odzwierciedlając rosnące ambicje kosmiczne Chin (Global Times).
- Dassault Rafale: Rafale nadal zabezpiecza kontrakty eksportowe, zwłaszcza z Indiami, Egiptem i ZEA, dzięki swojej uniwersalności i zaawansowanej awionice (Dassault Aviation).
- Eurofighter Typhoon: Obsługiwany przez kilka europejskich i bliskowschodnich sił powietrznych, Typhoon pozostaje kręgosłupem siły powietrznej NATO (Eurofighter).
- Saab JAS 39 Gripen E/F: Szwedzki Gripen E/F zyskuje na znaczeniu na rynku eksportowym dzięki swojej opłacalności i zaawansowanym systemom walki elektronicznej (Saab).
- Shenyang FC-31 Gyrfalcon: Drugi chiński myśliwiec stealth celuje w rynki eksportowe i ma wejść do służby z marynarką wojenną PLA w 2025 roku (SCMP).
- Mikoyan MiG-35: Rosyjski MiG-35 oferuje wielozadaniowe możliwości i jest reklamowany dla kilku krajów jako opłacalna alternatywa dla zachodnich myśliwców (UEC).
- KAI KF-21 Boramae: Rodzimy myśliwiec Korei Południowej jest gotowy do operacyjnego wdrożenia, z potencjałem eksportowym w Azji Południowo-Wschodniej i na Bliskim Wschodzie (Korea Times).
Platformy te kształtują konkurencyjny krajobraz, a trwające modernizacje i nowi gracze mają intensyfikować rynek do 2025 roku.
Nowatorskie innowacje w projektowaniu myśliwców
Globalny krajobraz walki powietrznej szybko się rozwija, a wiodące siły powietrzne na świecie inwestują znaczne środki w myśliwce nowej generacji. W 2025 roku wybrane grupy zaawansowanych samolotów wyróżniają się swoimi osiągami technologicznymi, możliwościami stealth i efektywnością bojową. Oto 10 myśliwców dominujących w powietrzu w 2025 roku, na podstawie wskaźników wydajności, rozmieszczenia operacyjnego i ocen ekspertów.
- F-35 Lightning II (USA): F-35 pozostaje najszerzej rozmieszczonym myśliwcem piątej generacji na świecie, z ponad 980 jednostkami dostarczonymi na całym świecie do początku 2025 roku. Jego stealth, fuzja sensorów oraz możliwości wojny sieciowej czynią go fundamentem siły powietrznej NATO i sojuszników (Lockheed Martin).
- Chengdu J-20 Mighty Dragon (Chiny): Premierowy myśliwiec stealth Chin, J-20, przeszedł znaczące modernizacje, w tym nowe silniki i awionikę, zwiększając jego zasięg i zwinność. Ponad 200 jednostek jest obecnie w służbie w Ludowej Armii Powietrznej Chin (Global Times).
- Sukhoi Su-57 Felon (Rosja): Rosyjski Su-57 jest teraz operacyjny w większej liczbie, z zaawansowanymi możliwościami stealth, supermanewrowością i kompatybilnością z hipersonicznymi pociskami (AIN Online).
- Dassault Rafale F4 (Francja): Standard Rafale F4 wprowadza ulepszoną łączność, radar i integrację broni, czyniąc go formidablą wielozadaniową platformą dla Francji i klientów eksportowych (Dassault Aviation).
- Eurofighter Typhoon (Europa): W ramach trwających modernizacji, Typhoon pozostaje podstawą europejskiej obrony powietrznej, teraz wyposażony w radar AESA i zaawansowane systemy walki elektronicznej (Eurofighter).
- Boeing F-15EX Eagle II (USA): F-15EX wnosi cyfrową awionikę, zwiększoną ładowność i otwarte systemy misji, zapewniając aktualność w środowiskach z wysokim zagrożeniem (Boeing).
- Shenyang FC-31 Gyrfalcon (Chiny): Wchodzący w ograniczoną służbę, FC-31 jest chińskim myśliwcem stealth zdolnym do obsługi na lotniskowcach, zaprojektowanym w celu konkurowania z zachodnimi myśliwcami piątej generacji (SCMP).
- F/A-18E/F Super Hornet Block III (USA): Najnowsza wersja Super Hornet wprowadza ulepszoną przeżywalność, zintegrowane sensory i zwiększony zasięg (Boeing).
- HAL Tejas Mk1A (Indie): Indyjski rodzimy Tejas Mk1A z zaawansowaną awioniką i bronią wchodzi właśnie do służby w eskadrach, wzmacniając regionalną siłę powietrzną (Hindustan Times).
- Saab JAS 39E Gripen (Szwecja): Gripen E oferuje nowoczesne sensory, walkę elektroniczną i opłacalne operacje, co czyni go popularnym wyborem dla mniejszych sił powietrznych (Saab).
Te platformy stanowią przykłady nowatorskich innowacji kształtujących przewagę powietrzną w 2025 roku, z ciągłymi modernizacjami, które zapewniają ich dominację w nadchodzących latach.
Kluczowi gracze i sojusze strategiczne w przemyśle myśliwców
Globalny rynek myśliwców w 2025 roku definiowany jest przez szybkie postępy technologiczne, zmieniające się priorytety obronne oraz sojusze strategiczne wśród wiodących producentów lotniczych. 10 myśliwców dominujących w powietrzu w tym roku odzwierciedla połączenie nowatorskich systemów stealth, awioniki i możliwości wielozadaniowych, a zarówno mocarstwa zachodnie, jak i wschodnie starają się o przewagę powietrzną. Poniżej przedstawiamy przegląd tych wiodących samolotów, ich producentów oraz strategicznych partnerstw kształtujących branżę.
- Lockheed Martin F-35 Lightning II – F-35 pozostaje najbardziej zaawansowanym i szeroko wdrożonym wielozadaniowym myśliwcem stealth na świecie, z ponad 980 jednostkami dostarczonymi globalnie na początku 2024 roku (Lockheed Martin). Jego międzynarodowy program Joint Strike Fighter obejmuje partnerów takich jak Wielka Brytania, Włochy, Australia i Japonia.
- Boeing F-15EX Eagle II – Ulepszona wersja klasycznego F-15, F-15EX oferuje ulepszoną awionikę i ładowność broni, przy czym Siły Powietrzne USA i kilka sojuszników bliskowschodnich są kluczowymi operatorami (Boeing).
- Sukhoi Su-57 Felon – Rosyjski premierowy myśliwiec piątej generacji, Su-57, jest dostarczany do Rosyjskich Sił Powietrznych i oferowany partnerom eksportowym, takim jak Indie i Algieria (Rostec).
- Chengdu J-20 Mighty Dragon – Odpowiedź Chin na zachodnie myśliwce stealth, J-20 jest obecnie w produkcji seryjnej i rozmieszczony w Ludowej Armii Powietrznej Chin (Global Times).
- Dassault Rafale – Wielozadaniowy myśliwiec Francji nadal zabezpiecza kontrakty eksportowe, ostatnio z Indiami, Egiptem i ZEA (Dassault Aviation).
- Eurofighter Typhoon – Produkt europejskiego konsorcjum (Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Hiszpania), Typhoon jest kręgosłupem sił powietrznych NATO i jest modernizowany o nowe systemy radarowe i uzbrojeniowe (Eurofighter).
- Saab JAS 39 Gripen E/F – Gripen E/F ze Szwedzkiego koncernu zdobywa uznanie w Ameryce Łacińskiej i Europie z powodu swojej opłacalności i zaawansowanego systemu walki elektronicznej (Saab).
- Mikoyan MiG-35 – Rosyjski MiG-35, zaawansowany wielozadaniowy myśliwiec, jest reklamowany dla klientów eksportowych w Azji i Afryce (UAC Rosja).
- KAI KF-21 Boramae – Rodzimy myśliwiec Korei Południowej, rozwijany z Indonezją, wszedł w ograniczoną produkcję w 2024 roku i ma wzmocnić regionalną siłę powietrzną (Korea Times).
- HAL Tejas Mk1A – Indyjski Tejas Mk1A, produkowany przez Hindustan Aeronautics Limited, jest wprowadzany w większej liczbie i przewidziany do eksportu do Azji Południowo-Wschodniej i Afryki (HAL).
Te platformy wspierane są przez strategiczne sojusze, wspólne przedsięwzięcia i umowy transferu technologii, zapewniając ich dominację na globalnym rynku myśliwców do 2025 roku i dalej.
Prognozowany rozwój i czynniki napędzające popyt w sektorze myśliwców
Globalny rynek myśliwców jest gotowy na znaczną ekspansję do 2025 roku, napędzaną wzrastającymi wydatkami obronnymi, postępem technologicznym oraz narastającymi napięciami geopolitycznymi. W miarę jak państwa modernizują swoje siły powietrzne, rosnący popyt dotyczy myśliwców wielozadaniowych nowej generacji z zaawansowaną awioniką, zdolnościami stealth i technikami walki sieciowej. Według Fortune Business Insights, rynek myśliwców ma wzrosnąć z 55,48 miliarda USD w 2023 roku do 69,42 miliarda USD do 2030 roku, przy CAGR wynoszącym 3,2%.
W 2025 roku dziesięć poniższych myśliwców ma dominować w powietrzu, kształtując decyzje zakupowe i doktryny operacyjne na całym świecie:
- Lockheed Martin F-35 Lightning II: Najbardziej powszechnie przyjęty na świecie myśliwiec piątej generacji stealth, z ponad 900 jednostkami dostarczonymi i zamówieniami z ponad 15 krajów (Lockheed Martin).
- Boeing F/A-18E/F Super Hornet: Podstawa Sił Morskich USA i kilku sojuszniczych sił, ceniony za swoją uniwersalność oraz trwające modernizacje Bloku III (Boeing).
- Sukhoi Su-57 Felon: Rosyjski premierowy myśliwiec stealth, z produkcją seryjną w trakcie zwiększania i zainteresowaniem eksportowym ze strony krajów takich jak Indie i Algieria (AIN Online).
- Chengdu J-20 Mighty Dragon: Chińska odpowiedź na zachodnie myśliwce stealth, z rosnącą produkcją i rozmieszczeniem w Ludowej Armii Powietrznej Chin (SCMP).
- Dassault Rafale: Wielozadaniowy myśliwiec Francji, cieszący się dużym sukcesem eksportowym w Indiach, Egipcie i ZEA (Dassault Aviation).
- Eurofighter Typhoon: Kamień węgielny europejskiej siły powietrznej, z bieżącymi modernizacjami oraz nowymi zamówieniami z Niemiec, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii (Eurofighter).
- Saab JAS 39 Gripen: Zwinny i opłacalny myśliwiec Szwecji, z ostatnimi sprzedażami do Brazylii i trwającymi modernizacjami (Saab).
- Lockheed Martin F-16V Viper: Najnowsza wersja legendarnego F-16, z zaawansowanym radarem i awioniką, cieszy się dużym zainteresowaniem w Azji i na Bliskim Wschodzie (Lockheed Martin).
- Boeing F-15EX Eagle II: Najnowsza wersja F-15, oferująca zwiększoną ładowność i systemy cyfrowe, ciesząca się zainteresowaniem ze strony Sił Powietrznych USA i eksportu (Boeing).
- Mikoyan MiG-35: Rosyjski wielozadaniowy myśliwiec, celujący w rynki eksportowe z zaawansowaną awioniką i systemami broni (AIN Online).
Te platformy są na czołowej pozycji w ekspansji sektora, napędzane programami modernizacyjnymi, regionalnymi imperatywami bezpieczeństwa i potrzebą przewagi technologicznej w kontestowanej przestrzeni powietrznej.
Dynamika regionalna i wzorce rozmieszczenia
Globalny krajobraz przewagi powietrznej w 2025 roku kształtowany jest przez szybki postęp technologiczny, zmieniające się budżety obronne oraz ewoluujące sojusze geopolityczne. Myśliwce dominujące w danym roku odzwierciedlają zarówno spuściznę ugruntowanych potęg lotniczych, jak i pojawienie się nowych rywali. Ich wzorce rozmieszczenia ujawniają regionalne priorytety i doktryny strategiczne, wpływając na równowagę sił w kluczowych theaterach.
- F-35 Lightning II (USA/Sojusznicy): Myśliwiec Lockheed Martin F-35 pozostaje najpowszechniej rozmieszczonym wielozadaniowym myśliwcem piątej generacji, z ponad 980 jednostkami dostarczonymi globalnie do początku 2024 roku. Jego stealth, fuzja sensorów oraz interoperacyjność uczyniły go kręgosłupem sił powietrznych NATO i sojuszników, z istotnymi rozmieszczeniami w Europie, regionie Azji-Pacyfiku i na Bliskim Wschodzie (Lockheed Martin).
- Su-57 Felon (Rosja): Rosyjski Su-57 zyskuje na znaczeniu, z zwiększoną produkcją i rozmieszczeniem do kluczowych baz w Zachodnim i Południowym Okręgu Wojskowym. Zainteresowanie eksportowe ze strony krajów takich jak Indie i Algieria rośnie, chociaż liczby pozostają ograniczone w porównaniu do zachodnich odpowiedników (AIN Online).
- J-20 Mighty Dragon (Chiny): Chengdu J-20 jest centralnym elementem chińskiej ambicji powietrznej, z ponad 200 jednostkami szacowanymi w służbie do 2025 roku. Jego rozmieszczenie koncentruje się w Wschodnich i Południowych Dowództwach Teatralnych, co odzwierciedla fokus na Tajwanie i Morzu Południowochińskim (SCMP).
- Rafale (Francja/Sojusznicy): Rafale Dassaulta nadal cieszy się dużym sukcesem eksportowym, z nowymi zamówieniami z Indii, Indonezji i ZEA. Jego wszechstronność zapewnia rozmieszczenie w całej Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji Południowej (Dassault Aviation).
- Eurofighter Typhoon (Europa): Typhoon pozostaje podstawą dla Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch i Hiszpanii, z modernizacjami wydłużającymi jego znaczenie. Ostatnie rozmieszczenia w Europie Wschodniej podkreślają jego rolę w strategii odstraszania NATO (Eurofighter).
- F-15EX Eagle II (USA): F-15EX Boeinga wchodzi do służby w Siłach Powietrznych USA, oferując zaawansowaną awionikę i pojemność ładunkową. Jego rozmieszczenie koncentruje się na obronie kraju i misjach szybkiego reagowania (Boeing).
- F-22 Raptor (USA): Choć produkcja zakończona, F-22 pozostaje kluczowym atutem dla dominacji powietrznej USA, z rozmieszczeniami w regionie Pacyfiku i na Bliskim Wschodzie dla szybkiego reagowania na kryzysy (US Air Force).
- J-16 (Chiny): Shenyang J-16, wielozadaniowy myśliwiec uderzeniowy, rozmieszczony jest w dużych ilościach wzdłuż wschodniego wybrzeża Chin, wspierając zarówno operacje ofensywne, jak i defensywne (Global Times).
- Gripen E (Szwecja/Sojusznicy): Gripen E firmy Saab zdobywa popularność w Brazylii i Europie Wschodniej, ceniony za swoją opłacalność i zaawansowane możliwości walki elektronicznej (Saab).
- Tejas Mk1A (Indie): Indyjski rodzimy Tejas Mk1A wchodzi do służby w eskadrach, z rozmieszczeniem koncentrującym się na zachodnich i północnych granicach, co odzwierciedla regionalne troski o bezpieczeństwo (Hindustan Times).
Te wzorce rozmieszczenia podkreślają wielobiegunowe środowisko sił powietrznych, z USA, Chinami i Rosją na czołowej pozycji pod względem liczby i technologii, podczas gdy regionalni gracze inwestują w krajowe i importowane platformy, aby zabezpieczyć swoją przestrzeń powietrzną i projektować wpływy.
Nowe rozwój i implikacje strategiczne
Globalny rynek myśliwców przechodzi szybką transformację, napędzaną postępem technologicznym, zmieniającymi się sojuszami geopolitycznymi oraz zwiększonymi wydatkami obronnymi. W 2025 roku 10 myśliwców dominujących w powietrzu odzwierciedla połączenie myśliwców nowej generacji stealth, wielozadaniowej wszechstronności i zdolności do walki w sieci. Te samoloty nie tylko kształtują doktryny przewagi powietrznej, ale także wpływają na strategie zakupowe i partnerstwa obronne na całym świecie.
- Lockheed Martin F-35 Lightning II: Z ponad 900 jednostkami dostarczonymi na całym świecie, F-35 pozostaje najpowszechniej rozmieszczonym myśliwcem piątej generacji, oferując zaawansowane stealth, fuzję sensorów oraz interoperacyjność (Lockheed Martin).
- Sukhoi Su-57 Felon: Rosyjska odpowiedź na zachodnie myśliwce stealth, Su-57 ma supercruise, zaawansowaną awionikę i wchodzi obecnie do produkcji seryjnej, z zainteresowaniem eksportowym ze strony krajów takich jak Indie i Algieria (AIN Online).
- Chengdu J-20 Mighty Dragon: Premierowy myśliwiec stealth Chin, J-20, szybko zwiększa się liczba i zdolności, z krajowymi silnikami i ulepszoną awioniką (SCMP).
- Boeing F-15EX Eagle II: Najnowsza wersja F-15, wariant EX, wprowadza cyfrowe sterowanie fly-by-wire i otwarte systemy misji, zapewniając aktualność w kontestowanej przestrzeni powietrznej (Boeing).
- Dassault Rafale F4: Standard Rafale F4 Francji wprowadza ulepszone sensory, łączność oraz integrację broni, zabezpieczając znaczące kontrakty eksportowe z Indiami, ZEA i Indonezją (Dassault Aviation).
- Eurofighter Typhoon: Trwające modernizacje, w tym wariant ECR do walki elektronicznej, utrzymują Typhoon w konkurencyjnej pozycji w europejskich i bliskowschodnich siłach powietrznych (Eurofighter).
- Saab JAS 39 Gripen E: Gripen E Szwecji oferuje opłacalne wydajności wielozadaniowe, z zaawansowaną walką elektroniczną i udostępnianiem danych w sieci (Saab).
- Shenyang FC-31 Gyrfalcon: Drugi chiński myśliwiec stealth, skierowany na rynki eksportowe i operacje przy lotniskowcach, ma wejść do służby do 2025 roku (The Drive).
- Mikoyan MiG-35: Rosyjski MiG-35, z ulepszoną awioniką i systemami broni, celuje w klientów eksportowych poszukujących przystępnych myśliwców generacji 4++ (AIN Online).
- KAI KF-21 Boramae: Rodzimy myśliwiec Korei Południowej, KF-21, postępuje przez próbne loty i jest gotowy do wprowadzenia do służby, co stanowi znaczący postęp w regionie w zdolnościach lotniczych (Korea Times).
Strategicznie, te platformy napędzają nowe sojusze, programy wspólnego rozwoju i transfery technologii. Kraje priorytetują nie tylko zakup, ale także lokalną produkcję i utrzymanie, co widać w indyjskich umowach kompensacyjnych oraz w programie Global Combat Air Programme (GCAP) Wielkiej Brytanii, Japonii i Włoch (Reuters). Dominacja tych samolotów w 2025 roku będzie nadal kształtować równowagę sił, wpływać na budżety obronne oraz przyspieszać wyścig o technologie szóstej generacji.
Bariery dla wzrostu i obszary do rozwoju
Globalny rynek myśliwców w 2025 roku charakteryzuje się szybkimi postępami technologicznymi, zmieniającymi się priorytetami obronnymi i nasilającymi się napięciami geopolitycznymi. Chociaż 10 najlepszych myśliwców—takich jak F-35 Lightning II, Su-57 Felon, J-20 Mighty Dragon i Rafale—nadal dominuje w powietrzu, istnieje wiele barier, które ograniczają ich szerokie przyjęcie i dalszy rozwój. Równocześnie nowe obszary postępu obiecują przekształcenie krajobrazu konkurencyjnego.
-
Bariery dla wzrostu
- Wysokie koszty zakupu i utrzymania: Myśliwce piątej i szóstej generacji, takie jak F-35 i Su-57, mają wysokie ceny. Na przykład, koszt jednostkowy F-35A wynosi około 82 milionów dolarów, a przewidywane całkowite koszty operacyjne przekroczą 1,7 biliona dolarów (GAO). Te koszty ograniczają zakupy, szczególnie dla mniejszych narodów.
- Ograniczenia eksportowe i polityczne: Zaawansowane myśliwce są często objęte surowymi kontrolami eksportowymi. USA ograniczają sprzedaż F-35 do wybranych sojuszników, podczas gdy Rosja i Chiny podlegają sankcjom, które ograniczają ich zdolności do eksportu Su-57 i J-20 (Defense News).
- Technologiczna złożoność i integracja: Integracja awioniki nowej generacji, stealth i systemów uzbrojenia stawia przed wieloma wyzwaniami. Opóźnienia w rozwoju oprogramowania oraz problemy interoperacyjności poważnie wpływają na programy takie jak F-35 (Reuters).
- Wrażliwości w łańcuchu dostaw: Pandemia COVID-19 oraz trwające napięcia geopolityczne ujawniły słabości w globalnych łańcuchach dostaw, wpływając na terminową produkcję i dostawę kluczowych komponentów (FlightGlobal).
-
Obszary do rozwoju
- Sztuczna inteligencja i autonomia: Systemy napędzane AI do wykrywania zagrożeń, walki elektronicznej i wsparcia dla pilotów są integrowane w takich platformach jak F-35 i nadchodzący program NGAD (Next Generation Air Dominance) (US Air Force).
- Technologie stealth i przeciwdziałania stealth: Trwające badania mają na celu poprawę zdolności ukrywania radarowego i rozwijanie środków przeciwdziałania przeciwko wrogim statkom stealth (National Defense Magazine).
- Wojna sieciowa: Ulepszona wymiana danych i świadomość sytuacyjna w czasie rzeczywistym są priorytetem, z myśliwcami takimi jak F-35 pełniącymi rolę węzłów sieciowych dla operacji wielodomenowych (Lockheed Martin).
- Proekologiczne napędy i materiały: Trwają wysiłki mające na celu rozwój bardziej efektywnych silników i lekkich materiałów kompozytowych, aby poprawić zasięg, zręczność oraz obniżyć koszty operacyjne (Aviation Week).
Podsumowując, chociaż najlepsi myśliwcy roku 2025 napotykają znaczące bariery wzrostu, trwające postępy w AI, stealth, sieciach i naukach materiałowych są gotowe na wywołanie nowej fali innowacji i przewagi operacyjnej.
Źródła i odniesienia
- Top 10 myśliwców dominujących w powietrzu w 2025 roku
- 62,2 miliarda USD
- Lockheed Martin
- Boeing
- Rostec
- Global Times
- Dassault Aviation
- Saab
- SCMP
- UEC
- Korea Times
- AIN Online
- Hindustan Times
- Rostec
- UAC Rosja
- HAL
- Fortune Business Insights
- The Drive
- GAO
- Defense News
- FlightGlobal
- National Defense Magazine
- Aviation Week