Podróże nie koniecznie górskie

Praga: Jednodniowa wycieczka ze Szklarskiej Poręby

Podczas pobytu w Szklarskiej Porębie Górnej, pomiędzy kolejnymi wyprawami na Karkonoskie szlaki postanowiliśmy wybrać się na jednodniową wyprawę do czeskiej stolicy – Pragi.

Aż żal byłoby nie udać się do tego pięknego miasta, które od Szklarskiej Poręby dzieli nie całe dwie godziny drogi, około150 km. Ułatwieniem było to, że do Szklarskiej przyjechaliśmy własnym samochodem.
Źródło: mapy google
W drogę wyruszamy rano około 8:00, wbijamy nasz cel w nawigację i jedziemy ! 🙂 Granicę przekraczamy na przejściu Jakuszyce/Harrachov i jedziemy drogą E65.

Po około 2 godzinach dojeżdżamy do Pragi, samochód zostawiamy jednak na jej obrzeżach na jednym z parkingów P+R (park and ride). Służą one do parkowania samochodów dla tych, którzy chcą dalszą  podróż po Pradze odbyć za pomocą metra lub innych środków komunikacji miejskiej. Parkingi P+R czynne są od godziny 4 rano do północy. Po tej godzinie, samochody pozostawione na parkingu są obciążane opłatą za parkowanie nocne.

Parkingi znajdują się przy stacjach metra (w nawiasie trasa metra): Cerny Most (B), Nadrazi Holesovice (C), Nove Butovice (B), Opatov (C), Letnany (C), Palmovka (B), Radlicka (B), Rajska zahrada (B), Skalka (A) a Zlicin (B) a także koło dworca Radotin. Bilety parkingowe kosztują 20 czk za postój są do kupienia w automacie lub u obsługi. Warto rozważyć również kupienie biletu na cały dzień do jazdy komunikacją miejską. Przy wyjeździe z parkingu szlaban otwierany jest za pomocą opłaconego biletu parkingowego (kod kresowy zbliżamy do czytnika).
Wykaz stacji metra i inne niezbędne informacje dotyczące poszczególnych linii znajdziecie tutaj.
Plan metra, parkingów P+R, komunikacji tramwajowej i autobusowej w Pradze znajdziecie z kolei tutaj.
Temperatura w Szklarskiej tego dnia oscylowała około 24 stopni Celsjusza. W Pradze natomiast żar lał się z nieba, a temperatura osiągała w południe niemal 40 stopni. Nie były to wymarzone warunki na zwiedzanie, tym bardziej, że dzień wcześniej jakoś nie wpadliśmy na pomysł żeby sprawdzić prognozę pogody. Dodam, że była to druga połowa sierpnia.
Metrem pojechaliśmy w okolice Hradczan gdzie na początek ruszyliśmy zobaczyć Praski kompleks zamkowy, który jest jednym z największych na świecie. Składa się na niego zespół budowli we wszystkich stylach architektonicznych: pałacowych, urzędowych, fortyfikacyjnych, kościelnych i mieszkalnych.

Skupiamy się jednak tylko na zwiedzaniu zewnętrznym ze względu na oblężenie turystów. Nie mieliśmy niestety zbyt wiele czasu aby stać po kilka godzin w kolejkach.
Praski zamek – aktualna siedziba Prezydenta Czech
Kompleks zamkowy zajmuje powierzchnię aż 45 hektarów i mieści się wokół trzech dziedzińców. Do roku 1918 praski zamek był siedzibą książąt i królów czeskich. Od tego roku stał się on rezydencją Prezydenta Czech.
Chyba największa wrażenie zrobiła na nas katedra św. Wita znajdująca się na wzgórzu zamkowym posiadająca ponad 100 metrową wieżę. Katedra w gotyckim stylu budowana była ponad 600 lat. Bez odpowiedniego obiektywu nie ma szans żeby ująć całą katedrę na jednym zdjęciu ze względu na jej wielkość.

Po obejrzeniu pałacu i katedry i zrobieniu zdjęć kierujemy się schodkami w dół w kierunku Ogrodów Królewskich na taras widokowy skąd możemy podziwiać panoramę Pragi i jej piękną historyczną zabudowę.

Z Pałacu kierujemy się z mapą w ręce przez kolejne zakątki miasta na Most Karola na Wełtawie, najsłynniejszy zabytek Pragi a jednocześnie najstarszą i najznakomitszą tego typu budowlę w całej Europie. Jego budowa rozpoczęła się w roku 1357 na polecenie Karola IV, a zakończyła na początku XV wieku.
Most zrobił na mnie niewyobrażalne wrażanie, liczy 515 m długości i 10 m szerokości, zbudowany jest z piaskowca i wsparty jest na szesnastu łukach. Po obydwu stronach mostu umieszczone są na filarach rzeźby i posągi.
Od strony Starego Miasta znajduje się średniowieczna wieża mostowa przez którą przechodzimy. Z mostu Karola roztaczają się wspaniałe panoramy na Pragę i jej zabytki w tym kompleks pałacowy. Patrzcie i podziwiajcie 😉
Nie mogliśmy odmówić sobie rejsu po Wełtawie i zobaczenia mostu w całej okazałości 🙂
Niestety ze względu na 40 stopniowy upał nie pozwolono wsiąść nam do niezadaszonej łodzi, nasz rejs odbył się więc piękną drewnianą łodzią którą widzicie na zdjęciu poniżej.
Rejs po Wełtawie trwał 45 minut i kosztował 290 CZK (około 50 zł). Połączony był z nagraniem o historii i zabytkach Pragi obok których przepływaliśmy.

Most Karola z poziomu Wełtawy prezentował się jeszcze piękniej i okazalej.

Jedną z dzielnic Pragi jest Mala Strana leżąca u podnóża zamku praskiego. Dzielnica ta z jednej strony otoczona jest rzeką Wełtawą i kanałami rzecznymi wyspy Kampa.

Kampa zwana Czarcim Potokiem lub Praską Wenecją to najspokojniejsza część dzielnicy i świetny punkt widokowy na Wełtawę. Na wyspie znajdują się liczne młyny napędzane przez wody potoku, które poruszają koła młyńskie.
Podczas rejsu płyniemy Czarcim Potokiem, który ma około 740 metrów długości dopływając do pięknego młyńskiego koła.

I krótki film z naszego rejsu po Wełtawie 🙂

Po rejsie udajemy się na zwiedzanie Starego Miasta, serca Pragi. Miejsce to magiczne, ze wspaniałą architekturą, niesamowitym klimatem. Ulice wokół rynku i sam rynek wyłączone są z ruchu pojazdów. Mimo to nie można narzekać na brak ruchu, tylko w tym przypadku milionu turystów z całego świata a nie samochodów.
Pierwszym zabytkiem, który napotykamy jest wieża prochowa łącząca Stare i Nowe Miasto. Historycznie pełniła ona funkcje obronne, reprezentacyjne jak również służyła za skład prochu strzelniczego (stąd jej aktualna nazwa).

Wieża Prochowa

W centrum rynku wznosi się Ratusz Staromiejski pochodzący z 1338 roku z charakterystycznym zegarem Orloj będącym arcydziełem techniki w skali świata.

Ratusz

Ratusz z zegarem Orloj

Nad Starym Rynkiem góruje kościół Tyński z wysokimi wieżami, którego budowę rozpoczęto w roku 1350.

Wieże kościoła Tynskiego

Warto zaglądnąć również do znajdującego się na Starym Rynku kościoła św. Mikołaja.
Na zdjęciu poniżej w remoncie. Jego wnętrze zachwyca.

W kościele Św. Mikołaja

Na Starym Mieście znajduje się duży pomnik reformatora religijnego Jana Husa, który wzniesiony został w 1915 roku. Upamiętnia on 500 rocznicę jego egzekucji. Pomnik przedstawia całą scenę. odnajdziemy na nim husyckich żołnierzy, zmuszonych do emigracji i matkę, która symbolizuje odrodzenie narodowe.

Przy pomniku Jana Husa

Warto zapuścić się w malownicze zaułki w okolicach rynku. Wąskie uliczki pozwalają zakochać się w tym mieście, wyciszyć i pomarzyć 🙂

Ze Starego Miasta kierujemy się z powrotem w stronę Mostu Karola a dalej na Małą Stranę i Hradczany. Metrem docieramy do naszego samochodu na parkingu P+R i wracamy do Szklarskiej Poręby.
Mimo późnego popołudnia temperatura nadal dawała nam się we znaki i osiągała 39 stopni.

Jeden dzień to z całą pewnością za mało, żeby zwiedzić Pragę i wszystkie jej zabytki ale lepszy jeden dzień niż żaden.

Następnym razem na pewno wybierzemy się tam na dłużej :).