Góry z dzieckiem, Tatry Bielskie, Tatry Słowackie

Polana pod Muraniem i spacer Doliną Jaworową

Plany planami, a rzeczywistość zupełnie inna…

We wrześniu udało się wyjechać w Tatry, a dokładnie naszą bazą wypadową była miejscowość Rzepiska, którą przybliżę w odrębnym poście. Już teraz mogę ją Wam z czystym sumieniem polecić.

Ale do rzeczy. Dzisiaj propozycja krótkiej wycieczki z dzieckiem. W naszym przypadku była to wycieczka z użyciem wózka i nosidła ergonomicznego. W planach był dłuższy spacer Doliną Białej Wody – jedną z najdłuższych słowackich dolin dostępną od naszej strony Tatr. Pech chciał, że niestety nie znaleźliśmy żadnego miejsca parkingowego na Łysej Polanie, choć był to wrzesień i środek tygodnia. Niestety było też po godzinie 12:00. Wszędzie full nawet wzdłuż drogi. Mój żal do losu nie znał granic i postanowiliśmy alternatywnie udać się właśnie na Polanę pod Muraniem z miejscowości Tatrzańska Jaworzyna na Słowacji.

Polana pod Muraniem

Polana nazywana zamiennie Gałajdówką lub Gałajdową Polaną ,położona jest w Tatrach Bielskich w Dolinie Jaworowej na wysokości 1100 m n.p.m., a dokładnie w dolnej jej części. Długa na około 600 metrów leży u podnóży Murania (stąd nazwa) po prawej stronie Jaworowego Potoku.

Startujemy z miejscowości Tatranská Javorina. Nie ma tu wyznaczonego parkingu. Zostawiamy samochód po prostu wzdłuż drogi, zaraz za mijanym oznaczeniem szlaku, który znajduje się na zakręcie. Jadąc, trzeba się dobrze rozglądać, aby go nie minąć. Parkujemy nieodpłatnie. Z miejscem problemu również nie ma.

Szlakowskaz przy drodze (na zakręcie) dzięki któremu wiemy gdzie się zatrzymać

Czas przejścia na polanę i spowrotem to niespełna półtorej godziny i dystans 4 km. Nie musieliśmy się więc spieszyć. Zosia smacznie spała w wózku. Zasnęła w samochodzie. Idziemy zielonym i niebieskim szlakiem niemal do samej polany, a dokładnie do rozdroża tych dwóch szlaków, gdzie meldujemy się po około pół godzinnym marszu.

Początek szlaku zielonego i niebieskiego

Szlak wiedzie nas przez większość trasy asfaltem, a częściowo wygodną szutrową, szeroką drogą, wzdłuż Jaworowego Potoku. Jego kojący szum i rześkie powietrze towarzyszy nam podczas tego rekreacyjnego spaceru.

Wygodna asfaltowa droga
Szum Jaworowego Potoku towarzyszy nam przez większą część trasy
Wygodnie szutrową ścieżką
Docieramy do rozdroża szlaków. W prawo prowadzi szlak zielony na Lodowy Szczyt, a my idziemy w lewo niebieskim szlakiem na polanę.
Rewelacyjne miejsce. Jaworowy Potok w pełnej okazałości.

Przechodzimy przez drewniany most nad Jaworowym Potokiem i po kilku minutach meldujemy się na przepięknej Polanie pod Muraniem.

Niebieskim szlakiem w stronę Polany pod Muraniem
Panorama z Polany pod Muraniem

Na polanie są drewniane ławeczki, gdzie można usiąść i podziwiać między innymi dumnie wznoszący się nad nią Lodowy Szczyt.

Akcesoria turystyczne - sprawdź opinie

Spacer Doliną Jaworową

Spędzamy chwilę na polanie i wracamy na rozdroże szlaków. Postanowiliśmy przespacerować się jeszcze zielonym szlakiem Doliną Jaworową. Dosyć długo udaje nam się wędrować z wózkiem na dużych kołach. Kiedy jednak szlak zaczyna piąć się bardziej stromo przez las, po nierównej kamienistej ścieżce przerzucamy się na nosidło ergonomiczne. Podziwiamy szczyty Tatr wznoszące się nad doliną i wracamy do samochodu. Kilka zdjęć z tego odcinka poniżej.

Cuda przed nami. Tu wędrujemy jeszcze z wózkiem.

I tak kończy się nasza wycieczka. Zapewne większość kolejnych wpisów jakie będą pojawiały się na blogu, to właśnie takie – mini wycieczki z dzieckiem, gdyż na razie nie możemy sobie na wiele więcej pozwolić. Ale jak to mówią lepsze to niż nic :).