Karkonosze, Korona Gór Polski, Relacje

KARKONOSZE: Na Śnieżkę z Karpacza Górnego – zdobywając królową Karkonoszy

Śnieżka to najwyższy szczyt Karkonoszy, który przyciąga wielu turystów. Najpopularniejsza trasa prowadzi z Karpacza Górnego przez Polanę i Równię pod Śnieżką. Sama wycieczka nie jest trudna i wiedzie wygodnymi szlakami.
Czas przejścia wybranej przez nas trasy to 6:23 h, dystans 18,76 km
Przebieg trasy

Zapraszam do relacji ze szlaku 🙂

Źródło: mapa-turystyczna.pl

Naszą wycieczkę rozpoczynamy w Karpaczu na przystanku autobusowym Biały Jar gdzie docieramy własnym samochodem. Podążamy niebieskim szlakiem najpierw ulicą Karkonoską a następnie Linową. Cały czas idziemy niebieskim szlakiem przecinając jedną z głównych ulic aż w końcu dosyć stromo pniemy się do Świątyni Wang.
W tle Świątynia Wang
Kościół Wang został zbudowany na przełomie XII i XIII wieku w Norwegii w miejscowości Vang  położonej nad jeziorem Vang – stąd wywodzi się jego nazwa. W XIX w. kościółek został sprzedany a zakupił go  król pruski FryderykWilhelm IV. Po sporządzeniu dokumentacji przez królewskiego architekta, obiekt został rozebrany na części i w 1841 r. przewieziono go statkiem do
Szczecina, a następnie do Muzeum Królewskiego w Berlinie. Król zrezygnował z postawienia kościoła na Wyspie Pawiej koło
Berlina i szukał miejsca, w którym świątynia mogłaby służyć
nabożeństwom. W 1842 roku, postanowiono przenieść kościółek w Karkonosze, aby
mógł służyć ewangelikom, mieszkającym w Karpaczu i okolicach.
Po obejrzeniu kościoła i cmentarza przylegającego do niego ruszamy w dalszą drogę kierując się do bramy Karkonoskiego Parku Narodowego gdzie musimy zakupić bilety wstępu.
Od bramy zaczyna się dosyć długa i monotonna ale tylko w początkowym odcinku wspinaczka brukowaną drogą do Polany. Drogę urozmaicają ładne widoki m.in. na Śnieżkę.
Widok na Śnieżkę

Na Polanie znajduje się węzeł szlaków  skąd można pójść szlakiem zielonym na wierzchowinę Karkonoszy  lub żółtym  do grupy skalnej – Słonecznika i dalej Pielgrzymów.
My idziemy jednak dalej szlakiem niebieskim widząc przed sobą schronisko Strzecha Akademicka. Przekraczamy Kozi Mostek na Łomnicy  i dalej kamienistą ścieżką w lesie podchodzimy do Domku myśliwskiego (punkt informacyjny Karkonoskiego PN). Stąd już niedaleko do kotła Małego Stawu.
Szlak prowadzi pod ścianami potężnego kotła na brzegu Małego Stawu, nad którym znajduje się schronisko Samotnia na wysokości 1200 m n.p.m.
W drodze do Małego Stawu

Nad kotłem Małego Stawu

Mały Staw

Trasa wzdłuż Kotła Małego Stawu

Schronisko Samotnia na Kotłem Małego Stawu

Po odpoczynku obok Schroniska z widokiem na Staw ruszamy dalej, stąd już tylko kilkanaście minut podejścia dzieli nas od kolejnego schroniska powyżej  – Strzechy Akademickiej (1260 m n.p.m.)

Z podejścia rozpościerają się piękne widoki na schronisko Samotnia i Mały Staw widoczny poniżej.

Przy Schronisku Strzecha Akademicka znów wchodzimy na brukowaną drogę, którą wędrujemy aż do podnóża Śnieżki. Początkowo mamy przed sobą podejście, które następnie przybiera postać już wygodnej drogi częściowo po płaskim terenie aż do Domu Śląskiego na wysokości 1400 m n.p.m.
Cały czas towarzyszą nam przepiękne widoki na Śnieżkę. Zdjęcia z tego odcinka poniżej :).

Widok na Śnieżkę

Dom Śląski po prawej, szlaki prowadzące na Śnieżkę

Drogowskaz na Równi pod Śnieżką – na Śnieżkę jeszcze 30 minut podejścia

Tablica informacyjna – Dom Śląski

Aby dotrzeć na Śnieżkę czeka nas jeszcze 200 m przewyższenia. Na wierzchołek wchodzimy czerwonym szlakiem prowadzącymi zakosami. Należy uważać gdyż miejscami jest stromo. Pomocna jest metalowa barierka z lewej strony połączona łańcuchami. Podejście jest dosyć męczące. Widoki umilają nam jednak panoramy na polską i czeską stronę 🙂

Podejście na Śnieżkę czerwonym szlakiem

Panorama z podejścia za nami  – w dole Dom Śląski, widać przebytą przez nas trasę

Panorama na czeską stronę

Ostatnie metry pod szczytem

Po mozolnym podejściu, jesteśmy na szczycie Śnieżki na wysokości 1602 m n.p.m. 🙂
Znajdziemy tam kilka budowli.
Pierwszymi charakterystycznym jest obserwatorium meteorologiczne tzw. „latające talerze” z niewielkim muzeum i bufetem, kolejny to XVII wieczna Kaplica św. Wawrzyńca oraz stojący po czeskiej stronie budynek poczty wybudowany w 2007 roku.

Po lewej obserwatorium, po prawej Kaplica św.Wawrzyńca

Widoki ze szczytu Śnieżki

Aby nie wracać tą samą trasą, ze szczytu pod Dom Śląski możemy wrócić niebieskim szlakiem prowadzącym drogą dojazdową tzw. Jubileuszową, zbudowaną z okazji 25-lecia powstania Towarzystwa Karkonoskiego (RGV) w 1905 roku.
Widoki z zejścia tą trasą zapierają dech w piersiach. Zobaczcie sami poniżej 🙂

Widok na Śnieżkę podczas schodzenia niebieskim szlakiem

Droga Jubileuszowa – szlak niebieski

Po dotarciu do Domu Śląskiego czerwonym szlakiem stromo schodzimy do Kotła Łomniczki. Nie na tyle jednak stromo żeby mogły pojawić się jakieś trudności 🙂
Po drodze mijamy symboliczny cmentarzyk Ofiar Gór gdzie stoi krzyż i zamieszczone są tablice przypominających o znanych osobach które zginęły m.in. w lawinach lub akcjach ratowniczych.

Symboliczny krzyż

Tablice upamiętniające ofiary gór

Zejście do kotła Łomniczki

Niemal na dole kotła przekraczamy Łomniczkę i mijamy po lewej stronie piękną kaskadę spływającą po stromych skałach.

Nieustannie schodząc dochodzimy do lasu, w którym droga staje się wygodniejsza a za schroniskiem nad Łomniczką już całkiem szeroka i nie sprawiająca żadnych problemów.

Schronisko nad Łomniczką i leśna ścieżka do Karpacza

Od schroniska dosyć długo idziemy lasem łagodnie obniżającą się drogą i wychodzimy przy hotelu Orlinek. W tym miejscu szosą kierujemy się w lewo a po chwili docieramy do dolnej stacji wyciągu na Kopę. Stąd czarnym szlakiem schodzimy już do przystanku Biały Jar w Karpaczu.

Powodzenia i do zobaczenia na szlaku 🙂