Bieszczady, Opisy szlaków, Relacje

BIESZCZADY: Chatka Puchatka i Osadzki Wierch z Przełęczy Wyżnej

Połonina Wetlińska wchodzi w skład Korony Bieszczad Klubu KZKG RP.

Ostatni dzień naszego listopadowego pobytu w Bieszczadach. 18 listopada 2018 r. Tego dnia skończyłam dokładnie 28 lat. Kolejne urodziny. Jak ten czas szybko leci.

Postanowiłam powędrować w kolejne miejsce, gdzie w Bieszczadach jeszcze mnie nie było. Ze względu na to, że czekała nas 4-godzinna podróż do domu, wybraliśmy za cel Chatkę Puchatka i Osadzki Wierch. Do schroniska docieramy najkrótszym możliwym wariantem, szlakiem żółtym, z Przełęczy Wyżnej (w ciągu 1:15 h). Dzień wcześniej podczas wędrówki na Smerek pomimo przeraźliwego zimna, pogoda była rewelacyjna. Tym razem było całkowicie odwrotnie. Zapraszam na relację i opis szlaku.

Przełęcz Wyżna – Chatka Puchatka

2,5 km    1:15 h

Samochód zostawiamy na dużym parkingu na Przełęczy Wyżnej (nazywanej na niektórych mapach również Przełęczą Wyżnią lub Przełęczą pod Berehami). Swoją drogą to chyba jeden z najdroższych, jeśli nie najdroższy parking w Bieszczadach. Koszt postoju, niezależnie od czasu jego trwania to aż 20 zł. Przechodzimy na drugą stronę drogi, gdzie swój bieg zaczyna szlak żółty na Połoninę Wetlińską.

Parking na Przełęczy Wyżnej

Po lewej stronie szlaku ustawiono pomnik poświęcony ofiarom gór i ratownikom GOPR niosącym im pomoc. Znajdują się tu również dwie skały poświęcone poecie Jerzemy Harasymowicz. Obok rośnie głód „Maria” posadzony w hołdzie żonie poety Marii Harasymowicz.

Po prawej stronie z kolei znajduje się drewniana wiata „Galeria nad Berehami”. Przybić możecie tu pieczątkę do książeczki GOT oraz zakupić drobną bieszczadzką pamiątkę.

Kilka metrów dalej przechodzimy obok zamkniętej budki z biletami wstępu do Bieszczadzkiego Parku Narodowego (normalny 7 zł, ulgowy 3,50 zł).

Żółty szlak prowadzi nas łagodnie przed siebie. Początkowo wzdłuż lasu, a kolejno otwartym terenem, aż do Chatki Puchatka. Lekko, miło i przyjemnie. Nie zdążyliśmy się zbytnio namęczyć, a już byliśmy na górze.

Sukcesywnie, lekko do góry wzdłuż lasu

Kamienną ścieżką

Schronisko Chatka Puchatka

Tego dnia widoczność była niestety żadna. Nie spiesząc się zbytnio, wchodzimy do schroniska, aby nieco się rozgrzać. Wnętrze prezentuje się jak na poniższych zdjęciach. Brak tu prądu i bieżącej wody. Koszt noclegu to 21,60 zł/dobę (w tym 1,60 zł to opłata klimatyczna). Pamiętajcie o zabraniu własnego śpiwora.

Do Chatki Puchatka udaliśmy się dlatego, że chcieliśmy zobaczyć ją w obecnym stanie. Kolejnej okazji możemy już nie mieć. Jedno z najbardziej kultowych bieszczadzkich schronisk (jakim niewątpliwie jest) ma zostać poddane gruntownej przebudowie za blisko 4 mln złotych.

Władze Bieszczadzkiego Parku Narodowego tłumaczą konieczność przebudowy kilkoma argumentami. Obecne schronisko było wielokrotnie przebudowywane, a ponadto jest w złym stanie technicznym. Co roku odwiedza je około 150 tys. turystów. Otoczenie jest szczególnie cenne pod względem przyrodniczym. Nowy obiekt ma być przede wszystkim miejscem, gdzie będzie można odpocząć podczas wędrówki. Stacjonować ma tu GOPR. Do dyspozycji turystów mają być toalety, taras i sala na parterze i poddaszu. Nocleg możliwy będzie jedynie w sytuacjach awaryjnych na ławach w zbiorowych salach. Standardowo nie będzie to jednak miejsce pełniące funkcję hotelową. Wizualizacja nowego obiektu poniżej.

Źródło: https://www.bdpn.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=2380&Itemid=

Chatka Puchatka – Osadzki Wierch    2,2 km   40 min

Spod Chatki ruszamy w lewo czerwonym szlakiem na Osadzki Wierch. Nie mieliśmy co liczyć na podziwianie panoram ze szlaku. Przed sobą widzimy jedynie ścieżkę, którą podążamy. Szlak pokryty jest zmrożonym śniegiem, a w wielu miejscach lodem.  Idziemy łagodną, wąską ścieżką grzbietem połoniny. Ostatnie podejście na szczyt przebiega po ośnieżonych, drewniano – kamiennych stopniach. Barierka pomaga nam bezpiecznie wejść na górę.

Od Osadzkiego Wierchu dzieli nad godzinna wędrówka
Przed siebie w gęstej mgle
Schodki na Osadzki Wierch

Osadzki Wierch o wysokości 1253 m n.p.m. jest drugim co do wysokości, a zarazem najwyższym szczytem w paśmie Połoniny Wetlińskiej, na który dotrzeć można szlakiem turystycznym. Jego wierzchołek pokryty jest kamieniami. Podobno jest to świetny punkt widokowy na całe Bieszczady i Góry Sanocko – Turczańskie. Dlaczego podobno ? Bo jak widać na poniższym zdjęciu my nie zobaczyliśmy zupełnie nic. Trzeba wiec wrócić tu ponownie, aby przekonać się o tym na własne oczy.

Na szczycie Osadzkiego Wierchu

Wędrując dalej szlakiem czerwonym dotarlibyście na Przełęcz Orłowicza i dalej na Smerek, gdzie byliśmy poprzedniego dnia.

Wracamy na parking tą samą trasą. Po godzinie 14:00 opuszczamy nasze ukochane Bieszczady z nadzieją, że w przyszłym roku przyjedziemy tu kolejny raz.

PUNKTACJA GOT

Trasa: Przełęcz Wyżna – Schr. Chatka Puchatka, gr. górska: BW.03, pkt 6

Trasa: Schr. Chatka Puchatka – Osadzki Wierch, 2,2 km, 79 m, gr górska: BW.03, pkt 3

Trasa: Osadzki Wierch – Schr. Chatka Puchatka, 2,2 km, 67 m, gr. górska: BW.03, pkt 3

Trasa: Schr. Chatka Puchatka – Przełęcz Wyżna, gr. górska: BW.03, pkt 2

Suma punktów: 14

Jedziesz w Bieszczady ? Zachęcam do zakupu jednej z poniższych pozycji od Agencji Wydawniczej WIT, z których sama korzystam na szlaku oraz planując kolejne trasy. Szczególnie polecam panoramy dla łowców krajobrazów, dzięki którym rozpoznasz na szlaku każdy szczyt.

KOMPAKTOWY ZESTAW 24 BIESZCZADZKICH PANORAM WIDOKOWYCH W JEDNEJ MAŁEJ KSIĄŻECZCE