100 szczytów na 100-lecie niepodległości, Beskid Sądecki, Relacje

BESKID SĄDECKI: Z Barcic przez Wolę Krogulecką i Makowicę do Rytra

Pomiędzy tatrzańskimi wędrówkami postanowiliśmy wybrać się w Beskid Sądecki.W to pasmo górskie mamy stosunkowo blisko, gdyż mieszkamy w Małopolsce, w okolicach Tarnowa. Ponad to możemy wybrać się w ten rejon  komunikacją publiczną. Połączenie Kraków – Krynica Zdrój daje mi spore możliwości w zaplanowaniu trasy.

Barcice – Wola Krogulecka – Makowica – Rozdroże pod Makowicą

Dystans: 9,9 km         Czas: 3:50 h

Naszą wędrówkę na Makowicę rozpoczynamy na stacji PKP w Barcicach (gdzie docieramy pociągiem relacji Kraków – Krynica Zdrój właśnie), a zakończymy w Rytrze również na stacji PKP, skąd wrócimy pociągiem tej samej relacji lecz w odwrotnym kierunku .

Dlaczego wybrałam trasę z Barcic ? Chciałam zobaczyć główną atrakcję Woli Kroguleckiej, jaką jest platforma widokowa tzw. ślimak, ale przede wszystkim przepiękne panoramy jakie można stąd podziwiać. Ale o tym w dalszej części wpisu.

Początek wędrówki – stacja PKP Barcice

O godzinie 8:40 wysiadamy w Barcicach i kierujemy się w lewo. Przy pobliskich pierwszych zabudowaniach od razu natrafiamy na oznaczenie szlaku, które wskazuje, że od Makowicy dzieli nas 3,5 – godzinna wędrówka. Obieramy szlak niebieski.

Zgodnie z nim skręcamy w prawo. Docieramy do głównej drogi w kierunku Piwnicznej-Zdroju i skręcamy ponownie w prawo idąc chodnikiem.

W prawo wśród zabudowań docieramy do głównej drogi
Skręcamy w prawo i wędrujemy chodnikiem za niebieskimi znakami
Poranne, beskidzkie mgły

Przechodzimy na drugą stronę drogi i za znakami udajemy się w lewo w kierunku Woli Kroguleckiej. Aż do samej platformy widokowej prowadzi nas niestety asfaltowa droga.

Idziemy obok boiska sportowego i dalej przez most na rzece Poprad. Oddziela ona w Beskidzie Sądeckim Pasmo Radziejowej od Pasma Jaworzyny. Za mostem znajduje się tablica Popradzkiego Parku Krajobrazowego.Swój bieg rozpoczyna tu zielono znakowana ścieżka przyrodnicza. My idziemy cały czas przed siebie niebieskim szlakiem PTTK.

Most na Popradzie
Poprad

Po kilkunastu minutach naszym oczom zaczynają ukazywać się drogowskazy, na których widnieje napis Platforma widokowa Wola Krogulecka. Podążając za nimi dotrzecie wprost pod samą platformę. Podejście jest dosyć męczące o znacznym stopniu nachylenia.

Końcowy odcinek wiedzie bezpośrednio pośród lokalnych zabudowań. Podobno można zostać zaatakowanym przez tutejsze czworonogi z okolicznych domostw. My uszliśmy z życiem, nic nie łapało nas za kostki, więc raczej nie ma powodów do paniki.  Im bliżej pierwszego celu jesteśmy, tym piękniejsze panoramy zaczynają się ukazywać ze szlaku.

Przed nami 2 km podejście asfaltową drogą pod platformę przez Wolę Krogulecką

Pogoda igła
Beskidzkie krajobrazy

Pod platformę podjechać możecie samochodem. Znajduje się tutaj mały, bezpłatny parking. Za nim skręcacie w prawo i po chwili jesteście na miejscu.

Po lewej stronie parking. Za parkingiem skręcamy w prawo.
Przed nami panoramy na Beskid Sądecki

Platforma widokowa nazwana „Ślimakiem” znajduje się na wysokości 530 m n.p.m. nad doliną rzeki Poprad. Oddano ją do użytku w 2014 roku.  Podziwiać można stąd panoramę na Beskid Sądecki (Pasmo Radziejowej i Pasmo Jaworzyny), Gorce i Beskid Wyspowy. Znajduje się tu również zadaszone palenisko i toaleta (TOI TOI). Ze skorzystaniem z niej był jednak problem, gdyż przepełniona była po brzegi… No cóż, wypadało by ją od czasu do czasu opróżnić, skoro już się tu znajduje…

Platforma z panoramą w stronę Pasma Radziejowej
Platforma widokowa w Woli Kroguleckiej
Platforma od drugiej strony
Miejsce na odpoczynek, a nawet na grilla 😉 Niestety zabrakło kiełbasek 🙂
Wpatrzona w Pasmo Radziejowej. I niech mi ktoś powie, że tu nie jest pięknie ? Ja chcę się tam teleportować !!!

Na platformie umieszczono tabliczki z rozrysowanymi, widocznymi szczytami poszczególnych pasm, które zamieszczam dla Was poniżej.

PANORAMA – PASMO RADZIEJOWEJ (OD LEWEJ) I GORCE (OD PRAWEJ)

PANORAMA – BESKID SĄDECKI

PANORAMA – BESKID WYSPOWY

PANORAMA – PASMO JAWORZYNY

Spędzamy w okolicy platformy dobrą godzinę. Nie chce nam się iść dalej. Radzę Wam nacieszyć swoje oczy widokami rozpościerającymi się z tego miejsca, gdyż tu kończą się zachwyty dzisiejszej trasy. Dlaczego ? O tym za chwilę się przekonacie.

Wracamy ponownie do rozdroża obok parkingu i skręcamy w prawo. Przed nami wyłania się szczyt na który zmierzamy – Makowica. Ale zanim do niego dotrzemy czeka nas kilka przygód.

W tle kolejny szczyt do projektu „100 szczytów na 100-lecie niepodległości” w ramach Chiruca Expedition

Tego dnia straciliśmy sporo czasu, ze względu na słabe oznaczenie niebieskiego szlaku. Na poniższym zdjęciu prezentującym trasę poszliśmy prosto. Droga skręca w lewo i wprowadza nas do lasu. Na drzewach nigdzie nie dostrzegamy niebieskiego koloru. Szybko orientuję się, że coś jest nie tak. Napotykamy jedynie czerwone oznaczenia na drzewach. Decydujemy się zawrócić. Wspomagając się aplikacją mapa-turystyczna.pl okazuje się, że na poniższym rozdrożu powinniśmy skręcić w prawo zgodnie z oznaczeniem Życzanów. Miejcie to na uwadze ! Po około 20-to minutowym poślizgu idziemy we właściwym kierunku.

Pomimo, że droga intuicyjnie podpowiada aby iść prosto, skręćcie w prawo na Życzanów

Dopiero po chwili dostrzegamy niebieski szlak na kamieniu obok ścieżki, którą idziemy.

Tam idziemy – panorama na Makowicę, swoją drogą jedna z ostatnich tego dnia

Wchodzimy do lasu, którym wędrujemy mocno pod górę, aż na samą Makowicę. Niestety w tym miejscu kończą się widoki na szlaku. Przekraczamy przedtem okazały most nad Głębokim Jarem –  wąwozem wyżłobionym przez Potok Rzyczanowski. Jego głębokość sięga miejscami nawet kilkunastu metrów i podlega ścisłej ochronie przyrody.

Wchodzimy w las i podążamy za niebieskimi znakami i oznaczeniami ścieżki przyrodniczej
Niebieskim szlakiem biegnie również ścieżka przyrodnicza

Od szczytu Makowicy dzieli nas jeszcze dobry kawał mocnego podejścia przez las. Kilka zdjęć z opisem trasy z tego odcinka poniżej.

W prawo za niebieską strzałką na drzewie
Mocne podejście pod górę

Za poniższymi drzewami szlak niespodziewanie skręca w lewo. Wkraczamy na łąkę… ze skoszonym sianem. A dokładnie na Polanę Czerteż. Dobrze, że nikt nas nie pogonił ;). Roztacza się stąd ciekawa panorama na Pasmo Radziejowej. Podchodzimy pod górę i wkraczamy w las pośród kwiatów, traw i ciekawych drzewostanów. Ścieżka skręca w lewo i po kilku minutach wprowadza nas na Makowicę.

Za moment skręcimy w lewo
Przez Polanę Czerteż do góry
Panorama z Polany Czerteż na Pasmo Radziejowej
Pomiędzy kwiatami wchodzimy w las
Prawie jak baobaby 😉 Prawie robi jednak wielką różnicę
Pod szczytem Makowicy

Szczyt jest całkowicie zalesiony. Znajduje się tu tabliczka z wysokością i jego nazwą  oraz ułożony kamienny kopiec. Przed zejściem robimy tu znów kilku minutową przerwę, posilając się co nieco.

Zdobywcy na szczycie 🙂

Rozdroże pod Makowicą – Rytro

Dystans: 5,1 km       Czas: 1:20 h

Przez las schodzimy łagodnie ze szczytu. Przed nami na chwilę otwierają się ciekawe panoramy, w tym na Ostrą 834 m n.p.m. i Wilcze Doły 786 m n.p.m.. Po około pół godzinnej wędrówce stajemy na rozdrożu szlaków pod Makowicą. Szlak zielony prowadzi do Nowego Sącza przez Wilcze Doły. Szlak czerwony prowadzi z kolei w lewo na Halę Pisaną, Łabowską aż do Krynicy – Zdrój. My podążamy w prawo również szlakiem czerwonym, ale w kierunku Rytra. Jeśli wierzyć tabliczce, przed nami jeszcze 1:30 h zejścia do stacji PKP.

Panorama ze zboczy Makowicy podczas zejścia

Łagodne zejście czerwonym szlakiem

Po 15 minutach meldujemy się w Schronisku Cyrla. Świetna atmosfera, przytulne wnętrze, ładne otoczenie i przepyszna kuchnia to zalety tutejszego miejsca. Zupa borowikowa  to prawdziwa borowikowa, przygotowywana z grzybów zbieranych przez okolicznych mieszkańców. Żyję do dnia dzisiejszego, jeżeli miałby ktoś jakieś wątpliwości ;). Schronisko słynie podobno z rewelacyjnej szarlotki z bitą śmietaną. Tego nie sprawdziłam, ale zapewne zrobię to przy najbliższej okazji. Do schroniska schodzi się ze szlaku w lewo o czym informują tabliczki na drzewach.

W drodze do schroniska
Panorama z trasy
Schronisko Cyrla
Schroniskowa Borowikowa

Gospodarze schroniska mają ciekawe poczucie humoru. Swoją drogą zastanawiałam się jakie to stroje naturystyczno – nago – gwałcicielskie :P. Nikt z obecnych tu turystów, nie zakwalifikował się do tej grupy, bo wszyscy zostali obsłużeni ha ha.

Spędzamy tu kilkanaście minut i ruszamy do Rytra. Przechodzimy przez pierwszą ładną polanę, z której otwierają się ciekawe panoramy. Po około pół godzinie docieramy do miejsca, gdzie szlak czerwony zbiega się z niebieskim, prowadzącym do miejscowości Młodów. Dokładnie znajdujemy się na Polanie o nazwie Kretówki. Stąd doskonale widać panoramę na Pasmo Jaworzyny oraz Radziejowej i Dolinę Popradu. Szlak czerwony wyłania się na drzewie dopiero po kilku krokach, zrobionych niebieskim szlakiem i skręca w prawo do lasu, prowadząc nas stromo w dół. W pierwszej chwili nigdzie wokół nie mogliśmy go zauważyć.

Przez pierwszą polanę podczas zejścia

Wśród wysokich krzaków i traw
Idziemy prosto za niebieskimi znakami. Po chwili na drzewie dostrzegamy szlak czerwony, który prowadzi nas w prawo do lasu.
Panorama na Dolinę Popradu oraz Pasmo Jaworzyny i Radziejowej

Ostatnie minuty zejścia do Rytra upływają nam wśród lasu, bez widoków i dosyć stromym terenem wśród kamieni. Naszą wycieczkę kończymy przy tutejszych domostwach, a z dołu podziwiamy ruiny zamku, na które niestety nie prowadzi szlak turystyczny. Można się tam dostać nieoznakowaną ścieżką, której my nie mieliśmy zamiaru tego dnia już odkrywać. Wystarczają nam panoramy na ruiny ze stacji PKP. Skręcamy drogą asfaltową w prawo, przechodzimy przez most na Popradzie i jesteśmy na miejscu.

Mocno w dół po kamieniach. Po deszczu może być ślisko i bardzo błotniście.
Asfaltem za czerwonymi znakami
Poprad
Skręcamy w prawo przechodząc przez most…
… i meldujemy się na stacji PKP w oczekiwaniu na pociąg relacji Krynica Zdrój – Kraków. W prawym górnym rogu zdjęcia widzicie ruiny zamku obronnego.

Krótki niespełna 5 minutowy film z trasy poniżej

PUNKTACJA DO KSIĄŻECZKI GOT PTTK

TRASA: Barcice – Makowica, numer grupy górskiej BZ.09,  punktów: 13

Trasa: Makowica – Rytro, numer grupy górskiej BZ.09, punktów: 4

SUMA PUNKTÓW GOT: 17

Z tego korzystam na szlakach Beskidu Sądeckiego

Mapa Beskidu Sądeckiego (Nadpopradzkiego) od  Agencji Wydawniczej WIT w skali 1 : 50 000

oraz Panoramy dla łowców krajobrazów

KUPISZ TUTAJ

Jeśli Wam się podobało, zapraszamy to polubienia mojej strony na Facebook, aby być na bieżąco oraz do subskrypcji strony.

Na Makowicę powędrowaliśmy w butach marki Chiruca – sponsora projektu „100 szczytów na 100-lecie niepodległości”.